Welkom

Fluitschema - Programma - Uitslagen

wsv fluitschema uitslagen programma

Kalender

Augustus 2017
Z M D W D V Z
30 31 1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31 1 2
Vrijwilligersdag seizoen 2016 - 2017
vrijdag 01 september van 17:30 - 20:30 uur
Over 10 dagen
Openingsfeest seizoen 2017-2018
vrijdag 01 september van 20:30 - 00:30 uur
zaterdag 02 september 00:30 uur
Over 10 dagen

Gastenboek laatste berichten

M.scholten
Pd wedstrijd dames 4
Dames 4 van hartelijk gefeliciteer...
volleyconcept
nieuwe trainingen volleyconcept
15 nieuwe uitgewerkte volleybaltra...
Open Paneel

 

wsv volleybal warnsveld samen naar een veiliger sportklimaat

De jumpers knee

Tijdens een lecture van Hans Zwerver (ja familie) sportarts in UMC Groningen en Astrid de Vries – bewegingswetenschapper met als titel “de knieklachten onder de knie” met als proefkonijn Robert Horstink, heb ik het volgende voor u opgetekend.
Een jumpersknee is een kniepeesontsteking, deze is steriel en dus niet bacterieel.

De knieschijf is een sesambot een los botstuk en bevindt zich in het verloop van een pees.

Kniepees wordt ook wel patellapees genoemd.

Pijn: meestal aan de onderzijde van de knieschijf of bovenzijde onderbeen en meestal langdurig er ontstaat weefselschade

Rondom de aanhechting van de pees kan vocht ontstaan.

Het komt veelvuldig voor bij topvolleybal ca 45 %

jumpersknee

Oorzaken :

  • aanleg
  • uitbreiding van trainingsbelasting ( van 1 naar 3 x bijv.)
  • verstoorde balans in spier versus pees

Sprong en techniek van de landing – bewegingen en een goede coördinatie met het spier en pees stelsel.

Hoogte van de sprong.

Let dus op

Aandacht en zorg voor sterke hamstring en bovenbeen spieren.

Vooral in de landingstechniek is een juiste stand van bovenbeen t.o.v. onderbeen belangrijk, geen starre houding, gebogen in de knieën en geland op de voorvoet en beide voeten. Op een been landen moet worden voorkomen.
Het veelvuldig uitvoeren van aanvallen en blokken, series van 8 en meer moet worden voorkomen, arbeid en rustverhouding is hier zeer belangrijk. Bij jonge kinderen kan er ook nog schade aan de groeischijf ontstaan. HIER ZEER ALLERT OP ZIJN.

Wat kan een trainer hiermee

Het aantal sprongen verminderen

Variatie in de belasting

Kwantificering, hoe veel en hoe vaak springen en wanneer bijv. maandag medium – woensdag hoog en vrijdag laag in aantal sprongen

Verwerk oefeningen in de warming up, bijv: lunges (oefeningen voor bovenbeen-bilspieren en hamstrings) en eenbenige squat (kracht en stabiliteitsoefeningen van heup t/m voet)

Behandeling:

  • shockwave therapie ( golfbundels om kalk afzetting te verwijderen)
  • medicatie (ontstekingsremmend )
  • operatie (ontstoken weefsel wordt verwijderd ) arthroscopisch, wordt de pees schoon gemaakt en wordt botgedeelte glad gemaakt, er wordt dus in het knie gedeelte gekeken, op beeldscherm te volgen.
    excentrisch oefenprogramma
  • rust ????
  • PRP methode (plaatjes-rijk-plasma), een nieuwe methode waarbij een substantie met een hoge concentratie bloedplaatjes die vanuit het eigen bloed gecentrifugeerd worden en dan op de pijnlijke plek worden teruggeplaatst, d.m.v een injectie onder plaatselijke verdoving.

Het patella bandje onder de knie geeft wat verlichting, is echter een noodoplossing. Het verdeelt de druk op de pees.

Excentrische oefeningen – doorbloeding verbeterend.

Hierbij absorbeert de spier in de negatieve fase, laat het gewicht zakken. Vergelijk met traplopen – trap af excentrische fase, trap op concentrisch. De spanning op de spier in de verlengde toestand is veel groter in vergelijking met spieren die verkorten(concentrisch).
Excentrische oefeningen consumeren minder energie/zuurstof en dus meer kracht vergt, het effect op de spiermassa en spierkracht is bij excentrisch trainen dus groter en geeft een beter resultaat van je inspanningen.

Oefening: staan, voeten naast elkaar en zak door de knieën met rechte rug en tot 90 graden zakken en weer terug, evt stoel vasthouden.

Handdoek opgevouwen als bundel onder hiel van de voet door knie zakken en andere been opbeuren en voet terugzetten.

  • 1 x perdag
  • 3 series van 10 herhalingen
  • 40 sec rust tussen de series
  • elke dag doen
  • 4 sec per herhaling
  • Oefening moet bijna pijnvrij zijn.

Laat bij problemen met spieren – pezen – gewrichten altijd eerst een arts een juiste diagnose stellen en ga nooit zelf aan het experimenteren. Bezoek zo nodig een fysiotherapeut en volg het juiste herstelprogramma.

Deze rubriekjes zijn puur informatief voor trainers en iedereen die geïnteresseerd is, het vervangt dus nooit een bezoek aan de arts.

Geschreven door: Dick van Slooten

Banner sponsoren

Gronus - Met hulp van Gronus, houdt u de regie in eigen handen lydia lingerie Advies  Zutphen - lingerie van A tot H cup BB Optiek Zien & Horen | WARNSVELD (bij Zutphen) | Uw opticien voor brillen en lenzen leo groote instituut - grote doelen bereik je samen Span Accountants / Belastingadviseurs Ruurlo - accountant en belastingadviseur Webshop - John & Nina Mode sportcomplex De Kei in Warnsveld Optisport Warnsveld B.V sporthal sportzaal horeca fitness Glasvezel Alles-in-1 : supervoordelig pakket! | Telfort websus - Websitebouw, webwinkels en websupport HOUX Jouwsportzaak Nieuwstad 17    7201 NK Zutphen condigne - grote doelen bereik je samen

Teamkleding sponsoren

Dijkoraad, raadgevers in techniek. Transitium loopbaanbegeleiding & outplacement voor politiek bestuurders en senior managers - transitiumgroep.nl

Boom van 100

03_Haafkes_Veldwachter-small.png 01_bloembinderij_Myosotis.jpg 04_thoma_logo small.jpg 02_boekerij_banner.gif

Beach Center Zutphen

logo beach center wsv volleybal kvz korfbal

Algemene informatie

Volleybalvereniging WSV was tot 1 januari 2000 onderdeel van de voormalige Warnsveldse omni-vereniging WSV. Toen is besloten om zelfstandig verder te gaan.

De vereniging telt inmiddels ruim 300 leden. Leuk is dat het aantal mini- en jeugdleden de laatste jaren steeds toeneemt. De helft van de leden is jonger dan 16 jaar. De vereniging beschikt dus over een goede basis: de jeugd! WSV biedt voor iedereen mogelijkheden. Onze jongste leden zijn ongeveer 7 jaar, terwijl we eveneens leden kennen die de 60 al gepasseerd zijn.


Lees meer...

Nevobo Nieuws

Geen feed gevonden

WSV Tweets